Krakau - Auschwitz /Birkenau.

3 juni 2018 - Krakau, Polen

Woensdag 30 mei aangekomen in Krakau. Wat een verschil met de steden en dorpen tot nu toe. Krakau bruist en het leven spettert er vanaf. Bomvolle straten en pleinen met gezellige terrassen. 🍷🍷🍺 Was voor ons wel een overgang na zoveel rustige pleintjes en straatjes in die kleine gezellige dorpjes.

We zitten hier in een oud gerenoveerd gebouw, waar diverse moderne appartementen zijn gebouwd. Echt toppie.  Donderdag op de fiets de stad verkend en de joodsewijk Kazimierz en de synagoge bezocht. (Zie foto Coen) hij mocht niet naar binnen zonder zo’n “keppeltje”. Daarvandaan doorgereden naar de wijk waar  Schindlers List zijn fabriek had. Van de fabriek zelf is niet zoveel meer over.  Foto’s aan de wand herinnert ons nog aan de mensen die hij heeft gered van de dood. Hij heeft in totaal 1100 mensen weten te redden. De zelfde mensen zie je ook op het einde van de film.

Vrijdag met de gids de joodse wijk Kazimierz en het voormalige getto - in de wijk Potgorze - bezocht. Ook het kamp Plaszow bezocht, waar veel Poolse joden in de steengroeve moesten werken. Er staat nog een stuk van de oude getto muur - door de nazi’s in grafsteenvorm uitgevoerd om de bewoners vast voor te bereiden op hun “toekomst”. Zaterdag in alle vroegte richting Auschwitz /Birkenau gereden. 🚌🚌 Een indrukwekkende ervaring zowel het kamp Auswitch wat nu voornamelijk een museum is, als het zeer uitgebreide Auschwitz 2 - Birkenau, geven een beeld van de waanzin van de nazi’s en hun ombeschrijvelijke misdaden.

De gang die duizenden mensen moesten maken om hier aan te komen in overvolle treinen, en om vervolgens te worden gescheiden van man en kinderen, om je daarna te moeten uitkleden, om vervolgens naakt (met aan weerszijde werd er muziek gespeeld door een strijkorkesten) om vervolgens de gaskamer in te gaan. Wij hebben de zelfde route gemaakt, en zijn ook in de gaskamers geweest, maar wij konden via de deuren weer naar buiten, en zagen de zon weer schijnen. Voor die mensen was er geen weg terug.  Het was een onbeschrijfelijk gevoel.

De foto’s als stille getuige spreken voor zich!!

Ter afsluiting van ons bezoek aan Krakau vandaag de “zoutmijnen”bezocht, wederom met een gids. We gingen 130 meter naar beneden en kwamen, onderwatermeren en van zout gemaakte beelden tegen.  Het hoogte punt was een kathedraal achtige ruimte. Ook hiervan spreken de beelden voor zich.

1. Floor:
    4 juni 2018
    woh... de foto's zeggen al zoveel... heel bijzonder om deze reis te maken. Ben zo benieuwd naar jullie verhalen.

Genie nog van de komende dagen. X van Ons.
  2. Marjolijn:
    4 juni 2018
    Wat een indrukwekkende foto's, daar word ik helemaal stil van.
    Zal wel even bij je blijven denk ik zo.
    En vandaag dus weer verder op de fiets en andere mooie plekken ontdekken.
    Geniet er maar goed van.
    Liefs uit Voorschoten xx
  3. Nelleke:
    Mooi verhaal Jud! Gewoon een mooie reis! 😍
  4. Jacq. Mark Mirte en Bente:
    4 juni 2018
    Mooi verhaal heel indrukwekkend. Bijzondere reis.
    Het keppeltje staat niet verkeerd hoor🙄😀
    Lieve gr. Ons
  5. Wilma:
    4 juni 2018
    Pffff heftig hoor 😥 En dan te bedenken dat dit (in andere vorm) nog steeds gebeurt..
    Geniet van het vervolg van jullie reis! Liefs