Stramberk - Auschwitz

29 mei 2018 - Voorschoten, Nederland

Zaterdag vroeg vertrokken richting Stramberk. 🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️  Een plaatsje dat valt onder wereld Unesco.  👍👍👍 Was een super klein dorpje op de top van de heuvel. Echter hier voorafgaande was het een stevige klim om boven te komen. 💪🏾🚴🏻‍♀️ Maar we werden beloond, was een mooi klein pittoresk dorpje. Ons hotel lag midden op het dorpsplein. Jammer genoeg verzamelde de jeugd zich hier ‘s avonds op het plein, wat ons een onrustige nacht bezorgde. Maar het was de moeite waard. Heerlijk gegeten bij de Italiaan. 🍷🍷

Zondagochtend weer vroeg vertrokken richting Tranovice via stevig klim en klauter werk. Net voor Tranovice overnacht in een prima pension, met een zeer goed ontbijt. Voor de prijs van 2.00 p.p.  En hotel 23,00 euro, het zijn hier wel prijzen. Zondagavond gegeten bij wederom een Italiaan. Het Tsjechië’s gaat ons toch nog steeds slecht af, dus wij geprobeerd om menu kaart te ontcijferen. Gelukkig, tafeltje naast ons was er die Peter, die ons in zijn beste Engels, er voor zorgde dat we kregen wat we wilde. Met die Peter en zijn vrouw en nog een stel buiten bij het restaurant zitten kletsen. Zelfs de slivovitsj kwam op tafel, wat Judith een perfecte nachtrust bezorgde.

Maandag vertrokken richting Auschwitz. Omdat we na een week klimmen en klauteren onze benen en knieën toch wel gaan voelen, hadden we het plan opgevat om een stukje met de trein te overbruggen. Aangekomen op het station (na 17 km fietsen) bleek er op dat station geen treinen te rijden, dit omdat er onderhoud aan de rails plaatsvondt. Na overleg naar het volgende station gefietst (21 km fietsen). Was een kleine teleurstelling. 😝 Tjechie is wel een fietsland, maar met de fiets in de trein is toch wel een dingetje, en dat met bagage. 💪🏾💪🏾🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️. Het was zeker een halve meter hoog om je fiets in de trein te krijgen. En dat met een welwillende conducteur,  maar niet heus. 😝😝.

In de middag dan aangekomen in Auschwitz. Al hoewel ze hier schrijven “Oswiecim” Eerste indruk : het land is erg in verval, veel grauwe gebouwen. Maar een mooi appartement met een enthousiast ontvangst. Wat kan de eigenaresse kletsen zeg, niks is haar te veel. En dat zeg ik.....😂😂.  In het dorpje voor het eerst een Nederlands stel ontmoet, (kwamen uit Hazerswoude) met z’n 4tjes onder het genot van een 🍷🍷wat gegevens uitgewisseld over onze wederzijdse fietsvakantie. De avond afgesloten met en super de luxediner🍷🍴🥂🍽

Op naar Krakau !

1. Marjolijn:
    Zo zeg, dat zijn wel "echte " fietspaden 😀
    Maar goed dat jullie zo'n goede conditie hebben.
    Mooie foto 's van alles, we zitten lekker mee te genieten.
    En nu zeker de excursie?
    Ben heel benieuwd naar jullie verhaal.
  2. Tillie:
    29 mei 2018
    Lieve Judith en Coen, wat een geweldige reis maar wel soms afzien lees ik. Maar ook een mooie ervaring om nooit meer te vergeten. En het indrukwekkendste deel van de reis komt nog. En mooie foto's.
    Liefs en veel succes verder met het fietsen.
  3. Nelleke:
    29 mei 2018
    Leuk reisverslag! Zo krijg je een klein beetje beeld bij jullie reis!
    Liefs xx
  4. Nelleke:
    29 mei 2018
    Leuk reisverslag! Krijgen een klein beetje beeld van jullie reis!
    Liefs xx
  5. Jacq. Mark Mirte en Bente:
    29 mei 2018
    Wat een leuk en mooi reisverslag maar wel flink aanpoten zeg op niet al te beste fietspaden. Ik denk dat jullie er nog een relaxvakantie aan vast moeten plakken.Leuke en indrukwekkende foto's . Heftig als je de wagens en de barakken met al die bedden zo ziet. Fijne reis nog liefs ons😘
  6. Wilma:
    29 mei 2018
    Dat zijn nog eens pittige fietstochtjes! Leuke belevenissen allemaal! Ben benieuwd naar de dagen die komen gaan..! Xx
  7. Willem:
    29 mei 2018
    Komen je "Orange" uurtjes goed van pas Coen.
  8. Floor:
    31 mei 2018
    HI Wat een mooie foto's mooie omgeving zeg. maar ook al heftige foto's. Ben zo benieuwd hoe de ervaringen zijn van auschwitz. Goed dat jullie toch een stukje met de trein zijn gegaan;-)
    Fijne reis en geniet XX van ons
  9. Margareth:
    31 mei 2018
    Wat leuk juut zo een reislogger. Mooie foto's en geniet er maar lekker van. Ben benieuwd naar het vervolg. groetjes van je broertje en mij